zaterdag 22 januari 2011

Vriezer

In de groentetas van afgelopen woensdag zat een rode kool. Van de vorige rode kool hebben we 4(!) dagen met z'n tweeën kunnen eten, en ik schat 3 dagen van deze kool. Rode kool wordt in 1 keer klaargemaakt en gaat dan in porties de vriezer in. Een goede reden om de inhoud van mijn vriezer eens te inspecteren.


Wij hebben zo'n grote koelvriescombi met bovenin koelgedeelte en onderin de vriesmogelijkheid met 3 lades. In de bovenste ligt altijd brood, dus daar was ik snel mee klaar. Maar die andere twee vroegen wat meer tijd. De belangrijkste les die ik geleerd heb: schrijf op wat je in de vriezer stopt voordat je het erin stopt. Ik heb echt vol verbazing naar een bakje gekeken zonder enig idee te hebben wat het in vredesnaam zou kunnen zijn. Uiteindelijk deden mijn hersens hun werk en kwam ik erachter dat het het kruidenmengsel voor het maken van gluhwein was (ik had voor 4l gemaakt, maar mijn pan was daarvoor te klein).
Verder kwam ik erachter dat ik voor 7 maaltijden groente in de vriezer had. Daar had ik ook geen idee van. Ik weet wel dat ik, uit praktische overwegingen, een grotere hoeveelheid kook en daar dan de helft (of meer) van in de vriezer gooi. Je hebt dan bijvoorbeeld voor twee personen maar een halve prei nodig en een half blik tomaten. Op zo'n moment vind ik het makkelijker om 1 prei en 1 blik tomaten te doen en dan lang leve de vriezer. Ook de hoeveelheid bladerdeeg was met 4 pakjes ruim vertegenwoordigd (en dat terwijl ik altijd een boodschappenlijstje maak 
;-) ).


Inmiddels is de pompoensoep en een bakje met bonen uit de vriezer verdwenen. Ik hoop dat ik daardoor voldoende ruimte heb gekregen voor de rode kool die zondag geslacht gaat worden.
En ik ga op zoek naar een systeem dat voor mij werkt, om te onthouden wat ik in de vriezer stop, want kennelijk is mijn geheugen minder goed dan gedacht :-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten