dinsdag 11 januari 2011

Buiten

De tweede post van vandaag. De provider heeft er inmiddels voor gezorgd dat alles weer naar behoren werkt dus dat is een hele opluchting. Ik had er nog voor kunnen kiezen om voor een week of 2 geen inkomende telefoontjes te ontvangen, maar dat heb ik toch maar niet gedaan.

Ergens eerder in dit blog heb ik gemeld dat buiten en ik geen geslaagde combinatie is. Je kunt nu eenmaal niet alles in het leven hebben ;-). Dat wil niet zeggen dat ik niet kan genieten van een mooie tuin, een onverwachte paddestoel of de manier waarop het ijs in de sloten aan het ontdooien en weer aan het opvriezen is. In tegendeel. Ik bemoei me heel fanatiek met de tuin omdat ik vanuit de keuken een leuk uitzicht wil hebben, inderdaad vanachter het raam.
Gelukkig zijn man en ik wat dat betreft elkaars tegenpolen. Waar ik mij uren kan vermaken met de spelcomputer, een breiwerkje of internet, is hij het liefst actief en buiten in de weer. Dus ik verzin en Man voert uit.
Pourquoi Pas heeft kippen en ze schreef er onlangs heel leuk over, dat ze de wormen eten die zij tijdens het tuinieren naar boven haalt. Mijn reactie daarop was dat ik ze wel wil lenen als Man in de tuin bezig gaat. Haar suggestie was om dan zelf kippen te nemen. Maar nee ik heb geen enkele behoefte om zelf kippen te houden. Hieronder volgt waarom niet.
Dit is ons insectenhotel. Dat heb ik samen met Man gebouwd om een overwinteringsplek te maken voor "onze" kikkers en salamanders die bij ons in de vijver wonen, en voor alle andere insecten die bij ons een veilig heenkomen zoeken.
De tuin is in eerste plaats bestemd voor beestjes en daar hou ik met het ontwerpen rekening mee. Dus planten die beestjes van voedsel voorzien, schuilplekken en vooral niet al teveel opruimen en schoonmaken. Er zijn echter beestjes waar ik niets van moet hebben. Nu denkt iedereen natuurlijk aan spinnen, pissebedden en muizen. Helaas, verkeerd gedacht. Ik word van dat soort beesten niet warm of koud. Vind het juist leuk om ze te bekijken en te bestuderen. De beesten waar ik niet tegen kan en die mij koude rillingen over de rug laten lopen zijn: wormen, slakken, slangen, hagedissen, kikkers, salamanders en alle overige reptielachtigen. Neem kippen hoor ik nu Pourquoi Pas denken, die eten de wormen en slakken wel voor je op. Klopt, maar kippen (en vogels in het algemeen) hebben poten en door de geschubde vormgeving van hun poten halen die dezelfde reactie in mij naar boven als geschubde reptielen. Waarom weet ik niet, maar poten van vogels vind ik eng. Ik heb er geen enkel probleem mee om voer voor ze op te hangen en naar ze te kijken vanachter het keukenraam maar het idee dat ik een beest met enge poten zou hebben, echt kriebels :-(. Ik voel het nu al in mijn maag en ik heb ze nog niet eens tastbaar voor me.
Dus als iemand zijn of haar kippen een feestmaal gunt, laat het dan maar weten. Dan regel ik wel wat als Man in de tuin gaat werken. Zolang ik ze maar niet beet hoef te pakken en vanachter het raam naar ze kan kijken, vind ik alles best.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten