vrijdag 9 november 2012

Recepten aanpassen

Ik ben opgegroeid met het feit dat 100gr onbereid vlees per persoon per dag voldoende is. Dat komt neer op 75gr bereid vlees. Als je geen vlees wilt eten dan kun je die 100gr onbereid vlees vervangen door 2 eieren, 50gr kaas, 100gr tofu, 75gr gare peulvruchten of 40gr noten. Voor een evenwichtige voeding is dat meer dan voldoende.
Kom ik een recept tegen wat mij aanstaat, dan reken ik altijd even uit hoeveel vlees of vleesvervanging gebruikt wordt. Als dat meer dan de benodigde hoeveelheid is, dan pas ik het recept aan. Als bijvoorbeeld in een recept voor 4 personen 400gr gehakt en 150gr kaas wordt gebruikt (= voor 7 personen vlees of vleesvervanging) dan kijk ik naar de rest van het recept en laat ik of het gehakt weg of ik verminder de kaas. Beter voor mijn gezondheid en beter voor mijn portemonee.

Hoe meer ik op deze manier naar recepten kijk, des te meer het mij opvalt dat steeds meer recepten meer dan de noodzakelijke hoeveelheid vlees of vleesvervanging bevatten. En wat ook opvalt is dat de hoeveelheid groente per persoon nooit aan de 200gr per persoon voldoet. Net als in kookboeken van 50 jaar geleden is 100gr per persoon de norm. En dat terwijl er al jaren campagne wordt gevoerd om ons aan het eten van meer groente te krijgen.Kennelijk gaan de receptenmakers ervan uit dat de ontbrekende 100gr groente wel op een andere manier binnenkomt maar ik moet zelf de eerste persoon nog tegenkomen die naast zijn/haar boterhammen met kaas ook nog 100gr salade in een bakje van huis heeft meegenomen.

Als ik dus een recept tegenkom wat mij lekker lijkt, pas ik het op 2 zaken aan, vlees en/of vleesvervanging en de hoeveelheid groente. Het vlees wordt verminderd en de groente wordt verdubbeld. Over het algemeen levert dat redelijk eetbare maaltijden op maar niet altijd. Soms haal ik door mijn aanpassingen niet de benodigde stevigheid of liggen de verhoudingen tussen de hoeveelheid pasta, groente en vleesvervanging ineens heel erg scheef. Het zijn in ieder geval wel volle borden want die 200gr groente is vaak erg volumineus.

Ben ik de enige die op deze manier naar recepten kijkt? En is er een site met recepten waarbij ik niet alles naar normale, voorgeschreven, hoeveelheden hoef aan te passen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten