zondag 28 oktober 2012

Wie heeft er belang bij?

Vannacht was het weer zover, de omschakeling van zomer- naar wintertijd. Iedereen is blij dat we een uur langer kunnen slapen maar zelf geloof ik daar niet zo in. Je lichaam wordt wakker als het genoeg geslapen heeft en trekt zich daarbij niks van zomer- of wintertijd aan. Over het algemeen houdt dat voor de meeste mensen in dat je een uur eerder wakker wordt dan anders en dat je ook een uur eerder honger hebt voor lunch en avondeten.

Elke wisseling van tijd staan de kranten, tijdschriften en radiorubrieken er weer vol mee: de wisseling van winter- naar zomertijd en weer terug is slecht voor de mens. De verstoring van de natuurlijke biologische klok van de mens door de zomer- en wintertijd is te vergelijken met een jetlag en daarvan is bekend dat het levensverkortend werkt. Het ziekteverzuim neemt toe na het uur vooruit of achteruit en met name de invoering van de zomertijd lijdt tot productievermindering en concentratieverlies bij werknemers.

Daarnaast blijkt uit onderzoek dat de behaalde energiebesparing (waarvoor de zomertijd ooit is ingevoerd) nooit aan de hooggespannen verwachtingen heeft voldaan.
Dit allemaal volgens diverse internationale onderzoeken (tenminste als ik de kranten en dergelijke mag geloven).

Ik kan me dan ook niet indenken wie er belang bij kan hebben dat we deze kunstmatige tijdsverandering in stand houden. Toch lijkt niemand op het idee te komen de zomer- en wintertijd af te schaffen. Je zou dus denken dat er toch mensen zijn met veel invloed die er belang bij hebben of er profijt van trekken. Ik ben inmiddels wel heel erg nieuwsgierig wie dat dan kan zijn.

3 opmerkingen:

  1. Ik heb er echt nooit last van, kindjes ook niet. Behalve elke keer kijken welke klokken wel of niet automatisch gaan. En uitvogelen hoe het klokje in de auto ook weer werkt...

    Vrijdag of zaterdag houd ik er al rekening ermee. We eten iets later, gaan iets later naar bed en ik herinner mezelf eraan dat het eigenlijk een uur vroeger is. Gaat prima zo. Weet van vroeger dat mijn ma de hele dag liep te roepen dat het nog zo vroeg (of laat) was... hier geen last van.

    Maar wat de reden is van die onzin of wie er beter van wordt, ik heb ook geen idee. Dacht dat het voor de boeren was maar daarvan las ik ook dat ze er niet zo blij mee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klokje in de auto is inderdaad irritant.
      En dat de boeren er niet blij mee zijn verbaasd me niks. De koeien zullen ook moeten wennen aan gewijzigde melktijden.

      Verwijderen
  2. Dit maal weinig last gehad. Alleen de honden wisten door hun maag precies hoe laat het was.

    BeantwoordenVerwijderen