vrijdag 5 oktober 2012

Spierpijn

Op het moment dat ik dit schrijf is het bijna 08.00 uur en zit ik met een grote kom thee moed te verzamelen voor de rit naar de sportschool. Ik heb mij over laten halen tot een les UIC-spinning. Ik heb in 2007 6 lessen "normale" spinning volgehouden om daarna met grote opluchting de spinningfiets voor gezien te houden. De eigenaren van de sportschool verzekerden mij dat UIC-spinning anders is dan de spinning die ik gedaan heb. En ik snap hun redenering waarom spinning beter zou zijn dan pilates.

Tijdens mijn wandeltocht ben ik niet afgevallen. Mijn lichaam kreeg wel een andere vorm maar afvallen, nee. Vervolgens kwam ik thuis en kreeg ik een hoop stress op mijn dak en dan is het voor mij heel moeilijk weerstand te bieden tegen dropjes, chips en chocolaatjes. Tijdens onze vakantie aten we elke dag in een restaurant, eten wat niet echt bekend staat om de meest vetvrije en gezonde keuken (hoewel de koks er vast anders over dachten). En afgelopen week, die vooral bestond uit mijn leven weer opstarten en wachten op reacties, heb ik vooral tv gekeken en computerspelletjes gespeeld. Ook dan heb ik de neiging om meer te snaaien dan goed voor mij is. Met als resultaat dat ik maandag een broek aan wilde trekken en die wou niet meer dicht!

Ik had mijzelf voorgenomen het kopen van kleding voor voorlopig uit te stellen. Alles wat ik in de kast heb hangen is zo'n 3 tot 4 jaar oud maar is voor alledag nog best acceptabel. Nieuwe kleding zou ik kopen als ik op sollicitatiegesprek zou gaan. Nu opeens mijn kleren niet meer bleken te passen, was er maar 1 oplossing mogelijk: afvallen. En onderdeel van afvallen is meer bewegen.

Vanwege de ontstekingen aan mijn voeten zit het oppakken van mijn wandeltrainingsprogramma er niet in. Ik ben heel voorzichtig met het belasten van mijn voeten omdat ik niet wil dat die ontstekingen een chronisch probleem gaan worden. Dus naar de sportschool. Maandagmorgen langs voor overleg en een rooster ophalen en maandagavond mijn eerste les, pilates. Dit is vooral goed voor houdingverbetering en voor het krijgen van een mooi gestroomlijnd lichaam. Ik heb spieren gebruikt waarvan ik niet wist dat ik ze had. Vervolgens woensdagavond keepfit gedaan. Krachttraining voor spieropbouw door middel van groepsfitness. Onze sportschool heeft daarvoor een apart zaaltje en het is, naast hard werken, vooral gezelig om in een groep aan die apparaten te hangen. Volgens mij heb ik woensdag nog weer andere spieren gebruikt. Voor vrijdag wilde ik weer pilates doen maar werd mij dus geadviseerd om UIC-spinning te proberen. Dan had ik naast houding en kracht ook cardio aan mijn programma toegevoegd. Een logische combinatie, maar ik blijf twijfels houden of spinning wel echt mijn ding is.

Ik ben namelijk als de dood dat ik met fiets en al om zal kukelen. Een spinningfiets heeft geen rem en je moet er rare dingen op uitvoeren. Tijdens "normale" spinning moet je regelmatig, op volle snelheid, van het zadel en weer terug en de rek- en strekoefeningen aan het eind doe je ook op de fiets. En dat is best ingewikkeld als je bang bent dat je elk ogenblik om kunt vallen. Aan de andere kant is dit de enige cardiotraining die ik kan doen zonder mijn voeten te belasten. De sportschool heeft mij overgehaald en ik ga het vanmorgen proberen. Ze hebben beloofd dat ik de hele les op het zadel mag blijven zitten en dat het helemaal goed gaat komen.


Het bewegen geeft ritme en structuur aan mijn week. Ik moet er nu 3x per week uit om iets te gaan doen. Daarnaast functioneer ik het beste als ik in beweging ben, dus het dient meerdere doelen. De spierpijn zal (hopelijk) na een tijdje verdwijnen en als ik over een tijdje mijn kleren weer aan kan, is het allemaal de moeite waard geweest.

2 opmerkingen:

  1. Ik bewonder je doorzettingsvermogen en hoop dat je niet van de fiets gevallen bent....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He lieve Stuiterbolletje het is juist zo bijzonder als er iemand is voor wie je speciaal bent, ik bedoel je tante. En stel dat je haar mits je haar aardig vind natuurlijk, blij maakt met af en toe een bezoekje en jijzelf daardoor ook blij wordt? Oh ik wou dat ik dat had hoor. dikke knuffel en fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen