dinsdag 9 oktober 2012

Stapje voor stapje

Het gesprek met de loopbaanadviseur ging anders dan ik had gedacht, mede door de economische crisis. Ik had verwacht dat ik zo snel mogelijk een CV moest maken en dat ik mij vervolgens op alle uitzendbureau's en vacaturesites zou moeten storten. En dan speelt waar ik wil wonen een belangrijke rol. Maar dat is niet hoe het gesprek liep.

Volgens de loopbaandaviseur waren er wel mogelijkheden om aan het werk te komen als ik bereid zou zijn op een hoop zaken concessies te doen. In mijn geval zal dat er vooral op neer komen dat ik in eerste instantie werk moet zoeken op financieel gebied. En als ik dan eenmaal een plekje gevonden heb, van daaruit verder zoeken en kijken om op die manier steeds meer in de buurt te komen van wat ik het liefste doe.

Daarnaast moeten we mijn angst voor werken aanpakken. Vanwege mijn ziekte heeft mijn werkende leven vooral bestaan uit opstaan, werken, eten maken, slapen en de resterende dagen van mijn werkweek zagen er ongeveer net zo uit, met als enig verschil dat mijn energie steeds minder werd. In het weekend probeerde ik iets van huishouden te regelen en lag ik vooral knock-out op de bank.

Als ik nu aan werken denk, is dit het beeld wat ik steeds voor ogen krijg. Zelfs als ik kan beredeneren dat inmiddels de oorzaak van mijn ziekte bekend is, ik nu medicijnen krijg en in staat ben tot een wandeltocht.
Als mijn ziekte ontdekt was terwijl ik werk zou hebben, dan zou ik bij mijn werkgever in aanmerking komen voor een reïntegratietraject. Ik zou dan langzaamaan mijn uren opbouwen en kijken wat ik aan zou kunnen en wat niet. Nu moet ik het allemaal zelf gaan ontdekken en daarom heeft de loopbaanadviseur het plan geopperd om op zoek te gaan naar een soort van stage-plek. Een soort van werkervaringsplek van ongeveer 3 maanden waardoor ik de kans krijg te ontdekken hoe mijn lichaam op werk reageert en om te ontdekken wat ik aankan. Bovendien helpt het om het gat op mijn CV niet verder op te laten lopen.

De inzet is om deze stage-plek met ingang van 1 januari in te laten gaan. Het mag bij een bedrijf maar het mag ook in de vorm van vrijwilligerwerk. Daarnaast moet ik nadenken over mijn doormbaan zodat duidelijk is waar in de loop van tijd naar toe gewerkt moet worden. Daarom heb ik de volgende huiswerkopdrachten:

- het maken van een CV
- het maken van een profielschets met daarin wat ik op korte termijn voor werk wil, mijn persoonlijkheid en wat mij onderscheid ten opzichte van anderen
- hoe mijn werk in de verre toekomst uit moet zien
- kijken op de site van de vrijwilligersvacaturebank of daar iets tussen zit wat mij aanspreekt en nadenken over eventuele organisties waar ik mijn stage zou willen lopen.
Ik zie vooral tegen die profielschets op. Ik ben niet goed in zeggen waarom ze vooral voor mij moeten kiezen.


Over 2 weken moet het af zijn. En hoewel ik mij heb voorgenomen om het niet op het laatst te doen, ben ik bang dat het daar wel op uit zal draaien (zoals gewoonlijk).

3 opmerkingen:

  1. Jij kent jezelf het best! Die profielschets komt best goed, ga maar eens voor de spiegel staan..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een gedoe zeg maar aan de andere kant is stapje voor stapje wel het beste voor mensen zoals wij. Je kan het. liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klinkt wel logisch allemaal hoe ze het willen aanpakken.

    Ik kan me voorstellen dat een profielschets maken lastig is, je moet eerlijk naar jezelf kijken en ook vertellen wat je wenst en wilt... Succes hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen