woensdag 2 februari 2011

Niet zo schattig meer

Gisteravond een heftige bestuursvergadering. De lucht is nog niet geklaard maar de neuzen staan in ieder geval weer 1 kant op en dat is wel fijn. Maar ja, ik kan daar toch niet goed tegen dus mijn vermoeidheid is na een bijna slapeloze nacht er niet beter van geworden.

Afgelopen nacht er ook nog een paar keer uit geweest omdat de chins een enorm kabaal aan het maken waren. Tegen de tijd dat je dan voor de kooi staat en iets van licht hebt om ze te ontdekken (grijze chins zijn in het donker niet echt zichtbaar), zitten ze onschuldig op hun plankje voor zich uit te kijken alsof er niks aan de hand is. Maar er was wel wat aan de hand.
Elke morgen moeten de keuteltjes die ze in de loop van de nacht op de plankjes achter laten verwijderd worden, het voer bijgevuld en het zandbad gezeefd. En terwijl ik daarmee bezig was, kwam ik grijze plukken haar tegen :-(. Daar is maar 1 oorzaak voor aan te wijzen: ze hebben gevochten. Paniek.
Het was direct heel duidelijk dat Eusebio het slachtoffer was. Hij zat vanmorgen bijna helemaal achterin de kruik en de kruik lag vol met keuteltjes en er was in geplast. Normaal zijn chins heel schoon en zouden ze nooit plassen op de plek waar ze een veilig heenkomen zoeken. Dus het bewijs was wel duidelijk. Gezien de samenstelling van de groep: 2 mannetjes en 1 vrouwtje was de dader ook heel duidelijk: Emanzo. Ik helemaal in de stress en tranen Man bellen zodat ik mijn eerste verhaal kwijt kon en vervolgens wachten totdat het een fatsoenlijke tijd was om de opvang te bellen. Ellen van Vida Nueva wist niet wat te hoorde want zoiets had ze nog nooit meegemaakt. Tijdens het gesprek kwamen diverse mogelijke oorzaken langs en misschien is het wel een combinatie van al die oorzaken. Chins zijn nu eenmaal heel gevoelige beestjes en het kan zijn dat Eusebio niet van verhuizen houdt. Daarnaast is het mogelijk dat Omyra bronstig is en dat Emanzo na alles verhuisstress even duidelijk wou maken dat hij nog steeds de baas is. Iets onwaarschijnlijker is dat Eusebio na de verhuizing de machtsverhouding wou aanvechten. Maar alles is mogelijk.
Zolang het bij plukken haar blijft en de chins niet met gebroken vingertjes, gaten in de oren en bloedende neuzen in de kooi rondlopen zit er op dit moment weinig anders op dan de boel te laten voor wat het is. En hopen dat ze zo snel mogelijk aan de nieuwe situatie wennen en oude of nieuwe machtsverhoudingen vaststellen. Wat voor mij moelijk is, is dat ik ondanks dat mijn hart uitgaat naar Eusebio, Emanzo als leider van de groep als eerste moet blijven benaderen en daarna pas naar Omyra of Eusebio mag kijken. En nog moeilijker: mijn gevoel van ik vind jou even niet erg aardig daarbij uit moet schakelen.

Ik ben blij dat het werk bij mijn oude baas er op zit. Het was heel duidelijk dat als je om een bepaalde reden weg gaat, dat je dan beter niet terug kunt komen. Maar ik heb meegeholpen het grootste gedeelte van de klus te klaren en die voldoening is het wel waard geweest.

3 opmerkingen:

  1. Ach, wat naar dat die schattige beestjes helemaal niet zo schattig doen, en je dan je gevoel opzij moet zetten bij de verzorging. Knap als je dat kan!
    Ik hoop dat komende nacht de rust bewaard blijft, kun jij lekker slapen en de chins weer normaal verderleven!
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Bolletje je lijkt op mij hoor. Trouwens veel vrouwen zouden voor de "zielige"kiezen.
    Kip Saartje zit ook de hele tijd kip Babette te pikken zodra die wil eten en ik word dan kwaad op haar. Slaat natuurlijk nergens op. Een hond of een kat kun je wel corrigeren maar een kip of chinchilla?
    Je zal snel wennen maar in het begin ben ik ook altijd overbezorgd. Het komt vast goed. fijne dag. Helène

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Aaah arme chin.

    Hoop dat ze vanaf nu weer vriendjes zijn en ook blijven. Vechtende beessies zijn zielig!

    BeantwoordenVerwijderen