woensdag 9 februari 2011

Schulden

Gisteren las ik de post van Frugal Trenches (http://notesfromthefrugaltrenches.com/2011/02/08/) over schulden. En ik besloot er eens een nachtje over te slapen.
FT schrijft dat er naast financiële schulden ook andere schulden zijn die allemaal terug te voeren zijn op "tijdschuld". Niet goed voor jezelf zorgen, geen aandacht geven aan mensen en zaken die dat nodig hebben en dergelijke zijn uiteindelijk allemaal terug te voeren op hoe iemand met zijn tijd omgaat. En ze besluit dat ze een volledig schuldenvrij leven wil hebben, ik bewonder haar voor haar streven maar denk niet dat dit een haalbaar iets zal zijn.
Na 1 dag nadenken, ga ik mijn hersenspinsels over dit onderwerp hier neer zetten. Ik sta aan alle kanten open voor meedenkers, tegendenkers en suggesties.


Anders dan een financiële schuld (kijk naar je banksaldo, de leningen en dergelijke en je weet hoe je er voor staat), is bij een tijdschuld meer sprake van een morele schuld. Er zitten niet meer dan 24 uur in een dag en daarvan is, over het algemeen, zo'n 8 uur al verzegd omdat een mens toch slaap nodig heeft.  Een groot deel van de mensen werkt 8 uur per dag, inclusief woon/werkverkeer minimaal 9 uur niet beschikbaar voor andere zaken. Na slapen en werk blijft er dan nog 7 uur over om "uit te geven". 


Bij het uitgeven van geld kun je vaak nog keuzes maken die geen gevolgen voor anderen hebben, niemand heeft er last van (tenminste zo zou het moeten zijn) als jij al je spullen en kleding bij de kringloop koopt en alle boodschappen bij de prijsvechter haalt. Bij het uitgeven van tijd, ligt dit volgens mij anders.
Net als geld kun je tijd maar 1x uitgeven, een uur besteedt aan bloggen kan niet meer teruggedraaid worden en aan iets anders worden besteed. Maar het is hier dat volgens mij de morele component van tijdschuld om de hoek komt kijken: de manier waarop iemand zijn tijd indeelt heeft, in tegenstelling tot het uitgeven van geld, wel gevolgen voor anderen. Tijd die ik besteed aan het schrijven van dit blog, kan ik bijvoorbeeld niet gebruiken om naar de financiën te kijken. Hierdoor ontstaat een moreel conflict tussen willen/nodig hebben en moeten. Ik vind het leuk om te bloggen en bloggen biedt me houvast en structuur als het leven wat sneller loopt dan ik bij kan benen. Aan de andere kant ben ik sinds gisteravond zowel Man als een vriendin geld schuldig en dat moeten ze zo snel mogelijk terug hebben. 
Hetzelfde kan gelden voor een verjaardag. Je hebt er eigenlijk helemaal geen zin in, maar je weet dat je je vriendin een heel groot plezier doet door wel te komen. Ook die tijd kun je maar 1x uitgeven, kies je dan voor jezelf en je (terechte) behoefte om een avond lekker op de bank te hangen met een breiwerkje voor de tv of voor je vriendin?
Hieruit blijkt dat de prioriteiten voor hoe je je tijd indeelt, per dag kunnen verschillen. De ene keer kan je na een werkdag nog vol energie zitten en je tijd besteden door gezellig met vriendinnen naar de bioscoop te gaan, terwijl je een andere dag zo moe bent, dat je het liefst om 20.00 uur je bed al in kruipt. En als je in de bioscoop zit, kun je je ook nog "schuldig" voelen dat je jezelf een fijne avond bezorgt terwijl je partner alleen thuis zit en jullie al een tijdje geen tijd voor elkaar hebben gemaakt.


Ik ben het met FT eens, dat het zinvol is om goed na te denken wat voor jou belangrijk is in het leven en daar je tijd ook zoveel mogelijk op in moet delen. Maar er blijven ten eerste altijd zaken die gewoon moeten (en dus aan onze beschikbare tijd knabbelen) en ten tweede zullen de morele conflicten over het gebruik van de beschikbare tijd altijd aanwezig zijn. Daarom denk ik dat het niet mogelijk zal zijn op het gebied van tijd schuldenvrij door het leven te gaan. Ik weet ook niet of dat erg is. Het feit dat je je schuldig voelt over iets waar je tijd aan hebt besteedt, kan juist een stimulans zijn om het de volgende keer beter/anders te doen. Inderdaad met het risico dat ook dat weer een schuldgevoel op kan leveren, omdat elke situatie om andere prioriteiten vraagt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten