vrijdag 25 februari 2011

Dit is heel eng (deel 2)

Als er iets is wat ik door het bloggen leer, is dat je nooit zorgvuldig genoeg kunt formuleren. Ik dacht woensdagavond echt dat ik alle elementen en overwegingen voor iedereen duidelijk op een rijtje had gezet, maar ik bleek toch een behoorlijk cruciaal element vergeten te zijn. Inmiddels heb ik het uitzendbureau gebeld en mijn overwegingen voorgelegd. Ik zet in deze blog de voors en tegens op een rijtje, in de hoop dat ik mij nog genuanceerder uitdruk dan de vorige keer.

De voors van deze functie:
- het gaat om een franstalige baan
- er zitten groeikansen in op commercieel gebied
- die groeikansen leveren misschien de mogelijkheid op om regelmatig naar het buitenland te gaan
- ik leer werken met het meest gebruikte computerprogramma voor de logistiek
- het geeft financieel natuurlijk heel veel lucht

De tegens van deze functie:
- het is MBO+-niveau; dat houdt voor mij waarschijnlijk in dat ik de eerste 3 maanden dolblij word van alle nieuwe dingen die ik ga leren en de (maximaal) 6 maanden daarna mijn werk volledig optimaal heb ingedeeld waarna het grote vervelen kan gaan beginnen (ik heb dit tot nu toe in al mijn banen meegemaakt en je wilt niet weten hoe vervelend ik kan zijn als ik me verveel ;-) )
- het gaat om een vaste baan, voor 6 maanden zou ik er geen enkel probleem mee hebben om een functie ruim onder mijn niveau te accepteren, maar in dit geval rekent een werkgever op mij voor zijn bedrijfscontinuïteit en ik heb daardoor de verantwoordelijkheid om goed na te denken of dit de ideale functie voor mij zal zijn
- ik sta aan het begin van een loopbaantraject waarvan ik geen idee heb in welke richting het zich gaat ontwikkelen, totdat daar duidelijkheid in gekomen is, heb ik er moeite mee om vaste functies te accepteren; ik wil flexibel met de ontdekkingen in het loopbaantraject om kunnen gaan, zonder voor langere tijd gebonden te zijn aan werkgevers
- het is niet naast de deur, de reistijd enkele reis is minimaal 45min., wat neerkomt op 1,5 uur reistijd per dag, later eten dan dat we tot nu toe gewend zijn, minder avond over voor dingen die ook moeten gebeuren of die gewoon leuk zijn
- het is een fulltime baan en ik weet op dit moment niet of ik wel een fulltime baan zou willen (over een paar weken kom ik op deze laatste reden vast nog wel een keer terug)

Ik heb met het uitzendbureau gebeld en daarbij de eerste 3 bezwaren uitgelegd. De medewerker (een andere dan de vorige keer) kon zich mijn bezwaren goed indenken en snapte mijn twijfel. In september werkte ik, via een uitzendbureau, op de Franse administratie van een bedrijf dat uiteindelijk failliet ging. Ik ben nu aan het kijken waar mijn toenmalige franstalige ex-collega's terecht zijn gekomen. Ik ben ervan overtuigd dat zij zich beter thuis zullen voelen in die functie dan ik en ik zou ze van harte gunnen dat ze weer een leuke baan vinden. Bovendien laat ik hierdoor ook een goede indruk bij het uitzendbureau achter :-).
Maandag heb ik een gesprek met mijn loopbaanadviseur en mocht die er anders tegenaan kijken dan ik op dit moment doe, dan kan ik altijd het uitzendbureau weer bellen. Ze zoeken al meer dan 3 maanden, dus die vacature loopt niet weg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten