maandag 7 februari 2011

Warme truiendag

Ik had vandaag kunnen schrijven over de vlaag van verstandsverbijstering die mij gisteren overviel. Ik had vandaag ook kunnen schrijven over hoe inspirerend bezoek kan zijn als je samen ideeën kunt verzinnen en hoe dat nieuwe energie kan geven.
Ik had vandaag ook kunnen schrijven over de oproep die Mevrouw Snoeshaan op haar blog heeft gedaan om iemand die het zwaar heeft een hart  onder de riem te steken (voor haar blog: zie de lijst met blogs die ik volg).


Ik kies er echter voor om aandacht te besteden aan een site die ik sinds gisteren ontdekt heb. Ik ga hem straks nog even toevoegen aan de lijst met blogs die ik volg: www.lowtechmagazine.be
Dat ik hiervoor kies, wil trouwens niet zeggen dat ik bovenstaande onderwerpen niet interessant genoeg vind om over te schrijven. Maar om geen lange post te maken, moet ik (helaas) een keuze maken.
Via hèt consumindertijdschrift van Nederland, werd ik op het bestaan van deze site geattendeerd en ik heb vol verbazing en verwondering rond geneusd. De Belgische journalist, Kris de Decker, die deze site heeft opgericht en onderhoudt, heeft mij op een grappige manier aan het denken gezet.


Het eerste artikel was ik op de site las ging over "warme truiendag". Afgelopen vrijdag was het "warme truiendag". "Warme truiendag" is een dag om energiebesparing en duurzaamheid onder de aandacht te brengen. Ik had er wel van gehoord, maar wist niet dat het afgelopen vrijdag al zover was. Het idee is om in plaats van de verwarming hoger te zetten, een trui aan te trekken om warm te blijven. In zijn artikel schrijft hij dat ondanks de komst van hoogrendement-ketels de verbruikte energie voor verwarming niet gedaald is, maar eigenlijk gestegen. Dat komt omdat door de mogelijkheden van het centrale verwarmingssysteem ook de comfort-eisen van de mensen zijn verhoogd. In 1970 bleek de gemiddelde temperatuur in huis in de winter zo tegen de 13C, 40 jaar later is dat opgelopen tot 21C tot 25C. Er wordt veel geld gestopt in het isoleren van het huis, maar je kunt ook investeren in het isoleren van jezelf. Als je jezelf goed isoleert, hoeft de verwarming niet zo hoog en verdien je de investering aan isolatiemateriaal voor jezelf binnen de kortste keren terug. Je kunt jezelf isoleren door een warme trui aan te trekken. Maar voor al die mensen die gewend zijn om in een t-shirt op de bank naar de tv te kijken, is dat natuurlijk verre van comfortabel. Bovendien staat dat minder elegant. Daarom komt hij met de toepassing van thermisch ondergoed. Dat is speciaal gemaakt om het menselijk lichaam warm te houden. Het volgt de rondingen van het lichaam, heeft bijna geen volume dus je kunt je gewone kleren er zo overheen dragen en niemand kan zien dat je thermisch ondergoed draagt. Vervolgens gaat hij in op de diverse voor- en nadelen van bepaalde materialen en dergelijke en waar je op moet letten als je thermisch ondergoed aan wilt schaffen. Niet elke soort is geschikt om in huis te dragen.


Ik werd helemaal vrolijk van dat artikel. Een onorthodoxe manier om tegen iets aan te kijken. Voor de resterende winter ga ik niet meer halsoverkop naar de winkel rennen om thermisch ondergoed aan te schaffen. Maar voor de komende winter ga ik er zeker over nadenken. Ik weet alleen nog niet goed hoe ik dat dan moet doen als ik onverwacht visite ga krijgen of als ik onverwacht de deur uit moet om ergens heen te gaan. In het eerste geval kan ik natuurlijk moeilijk die visite in de "kou" laten zitten, maar dan krijg ik het wel heel erg warm. En in het tweede geval kom ik ergens waar de verwarming zo hoog staat, dat ik vast acuut ter plekke van mijn stokje ga. Gelukkig heb ik nog zo'n 8 maanden om daarvoor een oplossing te vinden. Ik en mijn thermisch ondergoedproject gaan daar wel uitkomen :-)

3 opmerkingen:

  1. Hahaha Stuiter, je zult maar ergens zijn waar ze de verwarming hoog hebben staan...en dan???
    Gewoon ff naar de toilet, en uittrekken die handel.
    Daarna natuurlijk weer aantrekken bij vertrek.
    Thermisch ondegoed is voor mij alleen maar goed als de mussen dood uit de bomen vallen.
    Ik heb het al gauw te warm.
    Ik vind wel, de verwarming te hoog zetten is al gauw een verkeerde gewoonte.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lowtechmagazine is zo leuk. Ook bijv. het artikel over auto's op andere brandstoffen. Heb het alleen uit mijn rss of bloglijst gegooid omdat er wel erg weinig ge-update werd maar ga weer eens kijken!

    Heb het met 18 graden al warm, puur een kwestie van wennen. als ik naar mijn ouder moet kleed ik me erop, trek iets aan dat ik uit kan trekken zonder in mijn ondergoed te zitten, het is daar net zo makkelijk 23 graden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Valhalla: 18C voelt voor mij wel als erg koud. Wij hebben de verwarming hier op 19C. Maar met thermisch ondergoed zou het nog wel naar beneden kunnen (mits ik dan geen koude handen krijg).

    @precious: ik zie het al voor me: ben je op visite, ren je eerst naar de wc om alles uit te trekken. Dan het thermisch ondergoed netjes opgevouwen ergens neer leggen en bij vertrek weer een tijd jezelf opsluiten in de wc om alles weer aan te trekken. Op de een of andere manier voelt dat wel als erg omslachtig :-) LOL

    BeantwoordenVerwijderen