maandag 21 februari 2011

Het raadsel van de krimpende hoeslakens

Er zijn veel redenen te verzinnen waarom ik moeite heb met de steeds groeiende matrasmaten en daarbij behorende bedframe maten. Daar zal ik vast nog wel eens een keer een blog over schrijven. Er zit echter ook een groot voordeel aan, namelijk de afmetingen van hoeslakens :-).

Je kunt tegenwoordig hoeslakens kopen van 90x210, hoewel 90x200 meer standaard is. De afmeting 90x210 heeft mijn voorkeur. Hoewel mijn matras 80x200 is, heb ik niet de indruk dat een hoeslaken van 90x210 als een vod om mijn matras hangt, in tegendeel zelfs. En hij is ook lekker makkelijk om het matras te wurmen. Naar mijn mening past zo'n hoeslaken perfect om mijn matras en hij blijft ook nog eens netjes op zijn plek terwijl ik in bed lig te draaien.

Maar na het wassen lijkt het wel alsof mijn hoeslakens op een spectaculaire manier zijn gekrompen. Daarbij maakt het niet uit of het om een tricot, katoenen of flanellen hoeslaken gaat en dan heb ik ze ook nog niet eens op 90C gewassen (zoals wel zou mogen). Na het wassen haal ik de breedte vaak nog wel, maar de lengte wordt een stuk moeilijker.
Inmiddels trek ik de hoeken van het hoeslaken maar minimaal om het matras heen om zoveel mogelijk lengte over te houden. Na het omdoen van het hoeslaken staat mijn matras bol en moet ik er eerst op gaan liggen om mijn matras weer in de juiste vorm te krijgen.

En dan zit ik me toch af te vragen of ik kaboutertjes in mijn wasmachine heb wonen, die zo'n 10cm van mijn hoeslaken hebben opgegeten.

3 opmerkingen:

  1. Haha, interessant stuk over krimpende hoeslakens lol

    Weet je wat irritant is? Als er steeds 1 kant weer losraakt als je het laken erop doet. Kan dan goed dat hele laken in stukjes knippen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. lol, komt volgens mij ook door het krimpen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij krimpt bij mij 's morgens als ik wakker word, me omdraai en op mijn buik ga liggen, dan ineens springt díe hoek van de matras af ...

    Volgens mij zetten ze ook 140 x 200 op de verpakking, maar zit er 135 x 190 in ... ik heb ook een vreselijk dik matras hoor ... kan daar ook aan liggen, maar leuk log Stuiterbolletje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen