donderdag 17 maart 2011

Vrouw zoekt auto (deel 2)

Nu de occasionshow geregeld was, werd het tijd om het budget vast te stellen. Mijn huidige auto heb ik voor € 2750,00 gekocht en ik heb er best veel plezier van gehad. Maar de leeftijd van de auto was niet handig. In 2 beurten ben ik bijna net zoveel kwijt geweest aan onderhoud dan dat ik voor de auto heb betaald. Mijn volgende auto moet een iets nieuwe exemplaar worden.

Omdat ik midden in een loopbaantraject zit en geen idee heb of ik mijn werkzame leven in loondienst of als zelfstandige door ga brengen, moet het ook een representatief exemplaar zijn. Ik hoef niet direct een dikke bak onder mijn kont (heb ik nu ook niet), maar het moet wel een auto zijn die bij potentiële opdrachtgevers een gevoel van vertrouwen opwekt. Het zegt natuurlijk wel iets over jezelf als je in een eend aan komt tuffen of in een hybride auto.

Ook niet onbelangrijk, de grootte van de auto. 15 Jaar geleden viel mijn auto in de categorie kleine auto's. De kleine auto's van nu zijn waarschijnlijk kleiner dan mijn auto is. En ik zal dus moeten besluiten denken hoeveel ruimte ik nodig heb. Is 1x per week een boodschappenkratje genoeg of wil ik er ook spontaan een weekendje weg mee kunnen en moet er dan een koffer mee?

Na overleg met Man besloten dat ik voor € 5000,00 tot € 7500,00 wel een acceptabel exemplaar op de kop zou moeten kunnen tikken. En dan maar zien of ik nog iets voor mijn auto terug zou kunnen krijgen. Vervolgens deden we een rare ontdekking. Op de site van mijn garage stond een leuke kleine auto voor € 6950,00, 2 jaar oud en zo'n 50.000 op de teller. Toevallig had ik net die week ervoor een reclame gehoord dat zijn broertje van een ander merk, als nieuwprijs € 7700,00 had. Dus voor € 700,00 meer zou ik een nieuwe auto kunnen kopen met alle voordelen die daaraan vast zouden zitten.

En nu mag ik mij dus gaan vermaken met de keuze uit een kleine auto maar dan nieuw of de net iets grotere variant tweedehands. Om tijdens de occasionshow goed beslagen ten ijs te komen, zit er dus niet veel anders op dan mij vandaag te gaan vermaken op de autoboulevard :-). Toen ik 3 jaar geleden op zoek was naar mijn eerste auto, waren de dealers niet erg bereid om mij te woord te staan. Het zal mij benieuwen of het nu anders gaat.

Kortom, wordt vervolgd met deel 3.

5 opmerkingen:

  1. Ik weet niet hoeveel kilometers je per jaar rijdt, maar als het zo weinig scheelt, zou ik voor een nieuwe gaan.

    Je moet er nog wel de "wegrijkosten" bij optellen. Wij hebben nieuwe auto's gehad, maar rijden nu zo weinig, dat wij een tweedehandse auto hebben gekocht. Hij is van 2006 met 44000 kilometers op de teller.

    Het is een kleine, zuinige auto en ik ben er blij mee.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hulp genoeg, zo te horen. Spannend, ben benieuwd wat het wordt. Zijn er al kleine hybride auto's of moet je dan toch aan de middenklasse?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb vorig jaar voor dezelfde keuze gestaan, en ik heb een dinky toy formaat nieuw autootje aangeschaft. Geen hybride, maar wel superzuinig, rijdt als een tierelier en ik ben er nog elke dag hartstikke blij mee. Er past geen krat bier achterin, maar ik drink toch nooit bier :).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben nu wel heel erg benieuwd geworden of dat het gelukt is met het zoeken naar een auto? Ik zoek namelijk al een paar jaar naar een nieuwe auto maar kan de keus niet maken.

    BeantwoordenVerwijderen