zondag 6 maart 2011

Bijna klaar :-)

Het is weer tijd voor de jaarlijkse belastingaangifte. En dat houdt in Huize Stuiterbol een hoop verscheurwerk in. Ik ben namelijk niet zo bewaarderig (Man wel :-( ).

Het verzamelprincipe is bij ons heel simpel: alles wat niet automatisch betaald wordt, gaat in een doos met als opschrift "financiën lopend jaar". Daarnaast komen alle toegezonden  jaaropgaven in die doos terecht. Tenzij we iets kwijt of nodig zijn, wordt er verder niks met die doos gedaan, totdat het moment daar is.

Als ik tijd heb om de aangifte te doen, gaat de doos op de kop en gooi ik alles weg wat niet meer relevant is. Met als gevolg dat ik een grote stapel verscheurde papieren op de grond heb liggen, een bijna lege doos weer in de kast terecht komt, en ik op mijn bureau de benodigde papieren voor de aangifte heb liggen. Aangifte van het jaar daarvoor erbij en dan zit het er eigenlijk ook meestal zo in. Alleen dit jaar niet. Er ligt nog een klein uitzoekklusje.

Eind 2009 kwamen we tot onze schrik tot de ontdekking dat wij een aflossingsvrije hypotheek hadden. Kennelijk was er bij het oversluiten van de hypotheek voor de eerste verbouwing in 2005 iets niet helemaal goed gegaan. Dit kon helaas niet meer ongedaan maken en daarom hebben wij in 2010 een kapitaalverzekering afgesloten om als aflossing van de hypotheek te gebruiken. Deze kapitaalverzekering moet ik ergens in box 1 invullen, maar ik heb nog niet in de gaten waar :-(. Maar daar ga ik nog wel achter komen.

En een fijne verrassing. Doordat ik 2 verschillende werkgevers en 3 maanden UWV heb gehad, blijk ik geld terug te krijgen. Toch maar goed dat ik eigenwijs ben en altijd ook zelf aangifte doe, ook al stuurt de belastingdienst mij geen aangiftebiljet.

Nu ik zo in de administratieve flow zit, profiteer ik daar nog even van door ook de administratie 2010 van de stichting op orde te brengen.

2 opmerkingen:

  1. Dankjewel voor je lieve reactie op mijn blog.

    Wij hebben de aangifte nog niet ingevuld. Wij moeten een bedrag betalen, dus haast heb ik niet. Eind maart is vroeg genoeg.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben geen voorlopige teruggave, dus wij krijgen altijd geld terug. Dat maakt het doen van de aangifte een stuk leuker.

    BeantwoordenVerwijderen