maandag 28 maart 2011

3x een Top 3

De reacties die ik heb ontvangen naar aanleiding van mijn vorige 2 posts, verdienen een antwoord in een aparte post. Daar ben ik op dit moment even niet toe in staat, dus dat houden jullie nog van mij tegoed.
Gisteren en vandaag ben ik even aan het profiteren van het feit dat ik na 3 weken stress en regelgedoe, weer enigszins mijzelf aan het worden ben. Tijd dus om mijn huiswerkopdracht voor het loopbaantraject verder af te maken. Het koste deze keer maar een halve pure chocoladereep met hazelnoten :-).

Het blijft moeilijk om uit een lijst met enorm veel uiteenlopende woorden een keuze te maken van wat op mij van toepassing is. En om er dan een top 3 van te maken voelt als delen van jezelf tekort doen. En wat is het verschil tussen loyaal zijn als een persoonskenmerk en loyaliteit als een capaciteit/talent? Maar uiteindelijk zijn de top 3's tot stand gekomen.

Om mij nog meer bewust te worden van wie ik ben, heb ik besloten mijn top 3's op mijn blog te vermelden. Dan staat het zwart-op-wit hier te lezen en kan ik er niet echt onderuit om het dan ook zo te voelen en te accepteren. Oké, daar gaan we (en haalt heel diep adem):

De top 3 van bijvoeglijke naamwoorden:
Enthousiast, praktisch, loyaal
De 4 "buitenstaanders" hebben ook hun mening gegeven:
Extravert, ondernemend, vooruitdenkend, vindingrijk, enthousiast, betrokken, onafhankelijk, krachtig, analytisch, aandachtig, eerlijk, creatief

De top 3 van werkwoorden:
Experimenteren, inspireren, onderzoeken
De 4 "buitenstaanders" kwamen met de volgende lijst:
Afhandelen, initiëren, verantwoordelijk zijn (2x), experimenteren, regelen, ondernemen, overtuigen, ondersteunen (2x), bedenken, overleggen

De top 3 van capaciteiten en talenten:
Behulpzaamheid, creativiteit inzake systemen en processen, positieve instelling
De 4 "buitenstaanders" kwamen met de volgende lijst:
Betrouwbaarheid, initiatief, schrijfvaardigheid, positieve levensinstelling, enthousiasme, doorzettingsvermogen, ondernemingszin, zakelijk inzicht, leidinggevende capaciteiten (wie ik?), loyaliteit, behulpzaamheid, kostenbewust

Het was best nog een werk om de lijsten van de "buitenstaanders" te vergelijken met die van mijzelf. Met uitzondering van de werkwoorden, zat ik er eigenlijk niet eens zoveel naast. Kennelijk komt het beeld wat ik van mijzelf heb, toch wel redelijk overeen met het beeld wat de buitenwereld van mij te zien krijgt.
Het was ook grappig om te zien dat Man een heel andere mening over mij had dan de overige 3 "buitenstaanders". Hij heeft vooral dingen gekozen die hij bij zichzelf mist en kennelijk in mij bewondert. In die zin heeft het invullen van die lijsten ook nog inzicht in onze relatie opgeleverd.

Er zijn echter 3 werkwoorden die alle 4 de "buitenstaanders" hadden gekozen, die ik niet in mijn lijst had opgenomen: verantwoordelijk zijn, ondernemen en regelen. Voor mij volgen het regelen en ondernemen uit het verantwoordelijk zijn. En met dat laatste heb ik het eigenlijk wel gehad. Ik voel mij snel verantwoordelijk, ook voor dingen waarvoor ik mij eigenlijk niet verantwoordelijk behoor te voelen. Ik heb mij daarom een tijdje geleden voorgenomen daar anders mee om te gaan (ja, ja, makkelijker gezegd dan gedaan). Een reden voor mij om dat niet in mijn lijst op te nemen evenals het daaruit voortvloeiende regelen en ondernemen.

Ik ben nog niet helemaal klaar. Ik moet nog motiveren waarom ik echt mijn uitgekozen top 3's ben. Ik moet nog de verschillen verklaren tussen mijn keuzes en de keuzes van de "buitenstaanders". En ik moet nog aangeven van welke eigenschappen ik "teveel van het goede" heb.

Maar al met al, vind ik deze 3 lijsten met elkaar wel een mooie omschrijving geven van een sterk maf mens met het hart op de juiste plaats. En de hints en suggesties die ik naar aanleiding van mijn vorige post over dit onderwerp heb mogen ontvangen, zijn ook terug te vinden in vermelde lijsten. Dus bij deze mijn complimenten voor jullie mensenkennis :-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten