dinsdag 14 december 2010

Werk project

Gisteren in de auto hoorde ik op de radio dat 80% van de mensen die op internet zitten de verkeerde zoektermen gebruikt. Ik weet bijna zeker dat ik tot die 80% hoor. Ik heb altijd gedacht dat het aan mij lag, dat mijn logica gewoon anders is dan die van de gemiddelde Nederlander. Nu blijkt dat niet zo te zijn. Ik voldoe aan de norm en dat is prettig om te weten. Wat mij aan zo'n bericht wel stoort, is "verkeerde zoektermen". Als 80% van de mensen anders zoekt dan de webdesigners aannemen, wie is dan verkeerd. Die grote meerderheid van de mensen die zoekt of de ontwerpers die ons zoektermen opleggen die voor ons niet logisch zijn? En er zal altijd wel iemand zijn die hier een gat in de markt in ziet. Dus over een paar jaar is iedereen die beroepsmatig vaak op internet moet zoeken op training geweest: "hoe vind ik wat ik zoek op het www". Voor mij voelt dat als de omgekeerde wereld.


Wat heeft dit te maken met mijn zoektocht naar een baan, waar ik vandaag over zou schrijven? Alles. Ik werd zondag door een goede vriendin gebeld en daarbij kwam ter sprake dat ik werk zocht en of zij mij niet kon gebruiken. Helaas is de afstand tussen ons te groot, dus dat werd hem niet. Maar ze was al een tijd bezig om een website met informatie te vullen en omdat zij en haar dochter daar geen tijd voor hadden, wil dat niet zo erg vlotten. Dus als ik zin had.... 
Wat erop neer komt dat mijn project bestaat uit het zoeken naar informatie op het www en die aan mijn vriendin doorspelen zodat zij het weer op de site kan zetten. En dat zoeken op het www, zal niet zo eenvoudig zijn als ik niet in staat ben de juiste zoektermen te ontdekken ;-)


Ik ben blij met de mogelijkheid van een project. Het is iets met een begin en een eind en je kunt dus goed zien of je vooruitgang boekt. Aan het eind heb je een resultaat neergezet waar je (hopelijk) trots op kunt zijn. En in dit geval mag ik helemaal zelf beslissen en bedenken hoe ik het aan ga pakken. Als ik dit project tot ieders tevredenheid voor elkaar krijg, is de kans groot dat ik meer van dit soort opdrachten kan krijgen. Waar ik wel moeite mee heb, is dat dit soort klussen altijd op freelance-basis worden gedaan. Ik heb al eens eerder geprobeerd een bedrijf van de grond te krijgen en dat is niet helemaal geworden wat de bedoeling was. Daarbij is ook duidelijk geworden dat ik toch een paar essentiële ondernemersvaardigheden mis. Dus hoewel ik de voordelen van het zijn van freelancer wel degelijk kan waarderen, is de twijfel toch nog groot.
Maar eerst ga ik mij storten op het vinden van de juiste zoektermen (zouden ze daar ook een site voor hebben en hoe vind ik die dan?) om te laten zien dat ik de juiste vrouw ben voor deze klus, en alle volgende klussen :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten