woensdag 8 december 2010

Gistvrij eten

Een doel voor lange termijn is het zoeken naar gistvrije lunchrecepten.
Ik heb een voedselintolerantie voor gist, zowel bakkersgist (wat in brood zit) en brouwersgist (wat in alcohol zit). Ik reageer heftiger op alcohol dan op brood, dus dat kan ik beter laten staan. Gelukkig reageer ik minder heftig op bakkersgist, dus ik kom niet direct in de problemen als ik mijzelf op een broodje trakteer. Aan de andere kant is bakkersgist meer algemeen toegepast waardoor het moeilijker wordt om het te vermijden.
In de tijd dat ik een eigen bedrijf aan huis had, had ik niet zoveel problemen met het samenstellen van een lunch. Er zijn gistvrije krackers te koop en als het etenstijd was kon ik die ter plekke maken. Maar krackers meenemen, is een ander verhaal. Ze worden slof, klef en als het helemaal tegen zit, vallen ze uit elkaar net op het moment dat je van plan bent een hap te nemen. Toen ik een baan buitenshuis kreeg, had ik dus een probleem. Gelukkig hadden we een koelkast op het werk, van de 4 dagen dat ik werkte nam ik 2 dagen een bak yoghurt met muesli, siroop en lijnzaadolie mee en 2 dagen een roggebroodje met kaas (eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik eerder kaas met roggebrood meenam ;-) )
Nu ik werkloos thuis zit, heb ik besloten om deze tijd nuttig te gebruiken en op zoek te gaan naar recepten zonder gist die ik zonder al teveel problemen mee kan nemen als ik weer een baan heb.


Ik hou van eten koken, en dan vooral de huis-, tuin-, en keukengerechten waarbij het een sport is om een gezond mogelijke maaltijd voor zo weinig mogelijk geld op tafel te zetten. Die regels gelden ook voor de lunchrecepten. Inmiddels weet ik dat wraps gistvrij zijn, maar die zijn wel het lekkerst als je ze ter plekke in de magnetron stopt en niet 's morgensvroeg om ze daarna met beleg in een broodtrommeltje te stoppen. Daarnaast is niet elk beleg lekker op een wrap. Ik moet ook nog een oplossing zoeken voor het bewaren van een opengemaakt pak. Volgens de gebruiksaanwijzing op het pak zijn ze na opening maar een paar dagen houdbaar en dan heb ik echt niet in mijn eentje een pak van 8 van die dingen op.
Van het weekend heb ik een maisbrood gebakken op basis van ei en bakpoeder. Ik zal eerlijk bekennen dat ik er niks aan vond. Het was veel te massief. Er zijn meer recepten die brood maken op basis van bakpoeder. Ik ben van plan er meerdere te proberen en ik hoop dat er iets tussen zit waar ik blij van kan worden.
De champignonpaté die ik geprobeerd heb, was acceptabel maar ook niet om over naar huis te schrijven. Ik ben bang dat ik moet bekennen dat champignons (en paddestoelen) niet tot mijn favoriete groente behoren. Ik vind het niet erg als ik ze in een restaurant of bij vrienden voorgezet krijg, maar voor mezelf hoeft het niet.
Waar ik wel heel erg blij mee ben is de linzensoep. Eenvoudig, snel te maken en lekker. Enig mogelijk nadeel: ik weet niet of ze bij mijn mogelijk nieuwe baan een magnetron hebben. En soep is erg lekker maar dan wel warm.
Kortom: ik heb mijn ideale lunch nog niet gevonden. Maar ik geniet van de ontdekkingstocht. Er gaat een wereld voor mij open :-)

2 opmerkingen:

  1. Heb je wel eens desembrood geprobeerd?
    Over het algemeen is dat véél beter te verteren :).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb wel eens een tijdje desembrood gegeten. Maar daar krijg ik op een gegeven ogenblik ook darmproblemen van (nog even afgezien van het feit dat ik desembrood niet zo heel erg lekker vind ;-) ).
    Om problemen te voorkomen als ik tijdens de vakantie geen keuze heb in wat wanneer gegeten wordt, eten wij hier 2x per week wel gewoon brood bij het eten (soep oid). Maar voor de overige maaltijden, moet ik dus iets anders verzinnen.

    BeantwoordenVerwijderen