donderdag 7 april 2011

Appels

Er is ooit eens vastgesteld dat mijn maag en darmen niet zo heel goed tegen appels kunnen. Een conclusie waar ik heel blij mee was, want ik had toch wel een weerstand tegen die dingen. Hoe mooi ze ook in de supermarkt uitgestald liggen, ze trekken me niet om er 1 te pakken en daar lekker mijn tanden in te zetten. Toch at ik ze braaf, want appels zijn nu eenmaal gezond fruit en makkelijk mee te nemen. Maar sinds die ontdekking eet ik ze zo minimaal mogelijk (alleen in de vorm van taart en gevulde appelkoek), en ben ik overgestapt op peren. Via mijn fruittas ben ik al heel wat smakelijke perenrassen tegengekomen en ik sta versteld van de variaties die er in peren te krijgen zijn.

Maar het gaat hier over appels, niet over peren. Appels zijn namelijk een erg goedkoop vulmiddel als het om producten met vruchten gaat. Pak een willekeurig pak dubbelsap of iets dergelijks uit het schap van de supermarkt en de kans is groot dat er appel in zit. Ook al staat op het pak cranberry-citroen. En dan niet voor een beetje, maar voor 75% of iets dergelijks. Aangevuld met 5% citroen, 1% cranberry en natuurlijke aroma's.
Bosvruchtenkoekjes: idem. Sinaasappellimonadesiroop: idem. En dan wordt het boodschappen doen ineens een stuk lastiger.

Er waren 2 supermarkten die sinaasappellimonadesiroop verkochten zonder appel, 1 prijsvechter en 1 dure. En gisteren kwam ik tot mijn schrik tot de ontdekking dat de prijsvechter de limonadesiropen in andere blikken had gestopt en (helaas) daarbij ook de samenstelling van de siropen had aangepast. Nu zit ook hier in de sinaasappellimonadesiroop appel. Ik had geen tijd om alsnog door te rijden naar de dure supermarkt. Maar ik vrees het ergste.
Gelukkig hadden ze nog een soort van roosvicee zonder appel, dus we zitten hier nog niet zonder limonadesiroop. Maar leuk is anders.

3 opmerkingen:

  1. Wat weet men toch weinig over wat men eet en drinkt.
    Ik hou alleen van Golden Delicious maar die zijn moeilijk tekrijgen volgens mij. Sinds een maandje ofzo ete wij 2 stuks fruit na de maaltijd. Baat t niet dan schaadt t niet toch? fijne dag en liefs Hélène

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je wordt belazerd waar je bijstaat als je niet zelf oplet. In dingen met aardbeiensmaak heb je meer kans op een appel aan te treffen, dan een aardbei. Appel is inderdaad spotgoedkoop, en produkten zonder appel zijn duur en bijna onvindbaar. Stom maar waar. Succes met zoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat heet: lang leve de natuurlijke geur- en smaakstoffen.
    Maar de producten in de natuurvoedingswinkel zijn geen haar beter.

    BeantwoordenVerwijderen