woensdag 15 juni 2011

Patronen ontdekken

Vorige week donderdag was ik voor gesprek en training bij het revalidatiecentrum en dat was behoorlijk pittig en confronterend. Omdat ik een jarenlange "training" achter de rug heb om lichamelijke signalen te negerenen en zelfs om ze op den duur niet meer te herkennen, is het voor mij erg moeilijk om aan te geven of een fysieke training te zwaar is (geweest). Tijd om daar verandering in te brengen.

De eerste opdracht die ik kreeg was het bijhouden van een activiteitenlijst. Alles wat ik op een dag doe moet ik opschrijven, met tijden erbij en daarbij een indicatie geven van hoe moe ik ben. Bijvoorbeeld:
07.15 wakker geworden moeheid 2
07.15-08.00 ontbijten moeheid 3
08.00-09.00 mails bekeken moeheid 2
En dat de hele dag door.
Ik vind het erg confronterend. Het maakt je bewust van al die kleine dingetjes die je op een dag doet en die je eigenlijk gewoon privé wilt houden. En hoewel ik weet dat tijd verdoen met lummelen een heel nuttig iets is, voelt het alsof dat niet in mijn overzicht thuis hoort. Alsof er, doordat ik tijd verlummel, een negatief etiket op mij geplakt wordt. Dat is natuurlijk onzin. Puur objectief bekeken zal niemand op het centrum een oordeel vellen over hoe ik mijn tijd en dagen besteedt. En hoe uitgebreider ik het overzicht invul, des te beter kunnen zij mij helpen met hoe ik mijn dagen het beste in kan delen, inclusief niet productieve uren. Maar het valt niet mee om je hele ziel en zaligheid zo op te schrijven.

Het overzicht van vrijdag tot en met dinsdagmorgen heeft in ieder geval al tot 1 aanpassing in mijn leven geleidt. Ik word elke nacht wakker omdat ik naar de wc moet. Soms lukt het me om daarna weer in slaap te vallen en soms lukt dat ook niet. Daardoor heb ik wel eens zeer korte nachten. Vanaf gisteren mag ik 's avonds geen 2 bekers thee meer drinken, maar niet meer dan 1. En ik moet het formaat van mijn beker 's avonds aanpassen.
Ik drink mijn thee uit een kom van minstens 300ml inhoud. 6 Kommen op een dag is meer dan genoeg om aan de dagelijkse verplichte hoeveelheid van 2 liter vocht per dag te komen. Voor 's avonds is dat vanaf nu verboden. Geen 2 bekers thee meer en geen kom.

De tweede opdracht was afgelopen donderdag tijdens de indoortraining. Bij elke oefening werd ik stevig aan de tand gevoeld hoe dat voelde, of ik nog meer kon doen, en indien ja waarom en indien nee waarom niet. De trainer zat me zo op de huid dat ik op een gegeven ogenblik brak. De tranen stroomden over mijn wangen. Ik was blij dat er op dat moment geen andere gebruikers in de fitnessruimte waren. En ik ben heel blij dat ik deze week geen indoortraining heb. Een zo'n training vond ik wel confronterend genoeg.

Maar bij elk patroon wat ontdekt wordt, kom ik steeds een stapje verder in het ontdekken van mijn lichamelijke grenzen en mogelijkheden. Op dit moment schiet door mijn hoofd dat je eerst moet afbreken voordat je weer op kunt bouwen. Want als de basis niet goed is, blijft het gebouw wankel. Dat neemt niet weg dat het van mij wel iets minder confronterend zou mogen zijn.

5 opmerkingen:

  1. Dat klinkt confrontrerend...
    Ik heb eens een eet-dagboek bij moeten houden voor een dieetiste. Ik viel (door ziekte) te snel af, maar vond het toch lastig ongezonde dingen als een snoepje op een handje chips op te schrijven, omdat ik bang was dat ze daar een negatief oordeel over zou hebben. Ik snap dus wel wat je zegt!
    Sterkte met dit lastige proces, maar zoals je zelf al zegt krijg je er vast een hoop voor terug!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Confronterend lijkt me dat. Maar soms is het zo ontzettend belangrijk dat je de grenzen en signalen van je lichaam aanvoelt!

    Vorige week kwam ik daar erg confronterend achter =( Ik kreeg een miskraam, wist niet eens dat ik zwanger was. En toen besefte ik pas hoe veel subtiele signalen mijn lichaam afgegeven had. En die ik al die tijd genegeerd had door gewoon de pil door te blijven slikken, brie te blijven eten, alcohol te blijven drinken... Dus ook ik ben nu bezig om aan te leren veel beter naar mijn lichaam te luisteren, al heb ik daar (nog) geen hulp voor zoals jij...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb geleerd om naar mijn lichaam te luisteren. Ik wil heel veel, zit midden in een verbouwing, maar ik las wel een rustperiode in. of als het een dag wat minder gaat, dan doe ik ook niets.

    Anders blijf ik maar achter mijzelf aanhollen.
    Het is wel confronterend om je dsagindeling op te schrijven, maar het werkt wel. Je komt nu alk achter bepaalde dingen, waar je normaal gesproken niet bij stil staat.

    Ik wens je veel sterkte.
    je bent op de goede weg.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik bedoel dus : dagindeling en alk moet zijn wel.

    Ik moet het beter lezen voor ik het plaats.
    Sorry voor de typefouten.

    Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Mevr. Snoeshaan: heel herkenbaar, dat van die diëtiste

    @Alynia: het lijkt me erg zwaar om op die manier gedwongen te worden beter naar de signalen van je lichaam te luisteren. Ik wens je heel veel sterkte met de verwerking van dit verlies.

    @Frederique: Als ik klaar ben met dit traject, hoop ik net zo ver te zijn als jij. En voel je vooral niet bezwaard over schrijffouten. Zolang het te begrijpen is, maakt het niet uit.

    BeantwoordenVerwijderen