woensdag 2 januari 2013

De eerste uitgave van het jaar

Om te beginnen wens ik iedereen een heel fijn en goed 2013 waarin alle plannen die op de plank liggen gerealiseerd mogen worden.

Hier is het nieuwe jaar begonnen met een inkijkje in de denkpatronen van Man.
Ik vroeg (naar mijn weten vriendelijk en zonder bijbedoelingen) of Man de bladeren in de container wilde stoppen als de containers weer op hun plek kwamen. De containers staan buiten de schutting in een hoek waar alle bladeren zich lekker kunnen verzamelen en het bleek inmiddels een behoorlijke stapel te zijn. Man voelde zoch direct aangevallen en begin zich direct te verdedigen. Ik zat stomverbaasd te kijken, het was echt alleen maar een simpel verzoek.
De vraag wat hebben jij en Schoonpa gedaan op oudejaarsdag leverde een heel minitieus verslag op van de hele middag en avond. Als ik dezelfde vraag aan een vriendin zou hebben gesteld, had ik alleen een verslag van de avond gekregen. En dan nog eerder in de vorm van " ik heb met mijn kinderen naar de tv gekeken en om 0.00 uur naar het vuurwerk". Het is in ieder geval sneller dan een beschrijving van " we hebben bomen gesnoeid, we hebben op nederland1 dat gekeken, dat was niet leuk dus toen gingen we naar een duitse zender en .....). Een belangrijke les voor mij want ik moet dus nog duidelijker worden in het formuleren van mijn vragen.
En het toppunt van de ochtend was de discussie over hoe laat Schoonpa die dag op de stoep zou staan. Met kerst was afgesproken dat Schoonpa eerst naar andere familie zou om dan rond 17.30 uur bij ons aan te schuiven voor een bord soep met brood. Andere familie besloot echter dat zij bij Schoonpa langs gingen, waarna Schoonpa tegen Man zei: "Als de andere familie vertrekt, kom ik jullie kant op." In mijn beleving zit er een enorm verschil tussen "als zij weggaan, kom ik jullie kant op" en "ik sta om 17.30 uur op de stoep". De eerste versie kan inhouden dat Schoonpa al om 16.00 uur op de stoep staat. Het is mij niet gelukt dat verschil aan Man duidelijk te maken. Man bleef vasthouden dat Schoonpa om 17.30 uur op de stoep zou staan. Maar eerder zou natuurlijk wel kunnen (om later te ontdekken dat eerder bij Man 17.25 uur is!).
Bovengenoemde "gesprekken" vonden plaats in een tijdbestek van 2 uur, het was nog maar 11.00 uur en ik was volledig uitgeput. Ooit zal ik een expert zijn in het doorgronden van die vreselijke niet-logische manier van denken en communiceren. Maar zo te zien heb ik nog een lange weg te gaan.

Door dit soort stress en de spanning over de baan zijn er de afgelopen maanden veel dingen blijven liggen en 1 van de voornemens van dit jaar is mijn leven wat meer gestructureerder aan te pakken. Niet dat dit een specifiek nieuwjaarsvoornemen is, dit voornemen steekt minstens 3x per jaar de kop op. Vooral op momenten dat ik het overzicht kwijt dreig te raken, kleine klusjes en attenties in de knel komen en door de bomen het bos niet meer zie, steekt dit voornemen zijn kop op.
Ik heb mijzelf deze week nog gegeven om aan te rommelen, op te ruimen en schoon te maken en daarna ga ik werken met een weekplanning en opschrijven wat er aan dingen gedaan moet worden en wanneer ik dat ga doen. Er passen 5 weken op een A3-papier, dus dan kan ik ook direct zien of uitstel tot afstel gaat leiden.

Wat deze week in ieder geval moet gebeuren is het overzetten van bestanden op de minipc. De minipc (een minilaptop) heb ik in Frankrijk, tijdens mijn tocht, gekocht en ik word gillend gek van het werken op 2 pc's. Mails verzonden via de ene pc zitten niet op de andere pc en ik loop regelmatig met USB-sticks van boven naar beneden om uit te vinden waar de meest recente versie van een bestand staat.
De pc boven viert dit jaar zijn 10e verjaardag en zo langzaamaan zijn er veel zaken die niet meer werken omdat de software verouderd is. Zo kan ik bijvoorbeeld niet meer via IE reageren op blogs omdat blogspot niet meer onder die versie van IE werkt. Een nieuwere versie van IE kan er niet op want daarvoor is mijn Windows te oud. Maar als ik overstap naar de minipc voor dagelijks gebruik, wil ik dat wel doen op een manier die niet funest is voor je nek, rug en schouders.

Dus de eerste aanschaf voor dit jaar (volkomen ongepland) is de aankoop van een stander voor de minipc. Met een paar kleine aanpassingen past de minipc in de stander. Als je de laptop in een stander zet voor een betere werkhouding, dan heb je ook een los toetsenbord nodig. Dus zat er niks anders op dan ook een los toetsenbord bij te kopen. Er is echter een klein probleempje. De minipc is in Frankrijk gekocht en heeft derhalve een Frans toetsenbord. Inmiddels kan ik bijna alle toetsen blindelings vinden maar als ik er een qwerty-toetsenbord aan ga hangen, zit de kans erin dat ik een q krijg als ik de a intoets, of een z in plaats van een w. Ik zal dus alle toetsen op het nieuwe toetsenbord moeten voorzien van stickertjes met de juiste letter erop.
Als iemand een trucje weet hoe ik die stickers langdurig op de toetsen kan laten zitten dan hou ik mij van harte aanbevolen.

4 opmerkingen:

  1. hoe het precies werkt, weet ik niet, maar de letters die op je toetsenbord staan, zijn niet bindend. Het hangt er maar van af welk toetsenbord je ingesteld hebt staan, en die letters worden dan getypt, ongeacht hetgeen er op de stickers staan. Snap je wat ik bedoel?
    Wij werken thuis wel met Linux, ik zal eens vragen aan mijn man of deze optie ook in Windows bestaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die oplossing ken ik wel maar die is in deze windows-versie niet mogelijk. Op de minipc zit namelijk de meest eenvoudige versie. Daarnaast moet ik dan ook echt wel een expert zijn in het blindtypen en ik vrees dat ik dat niet ben.

      Verwijderen
  2. Jij ook een heel fijn en goed 2013!

    Ik denk dat je bij je man moet beseffen dat als jij een vraag stelt hij die letterlijk neemt en geen nuances ziet in je vraag. Dus dat als jij iets vraagt over de groene bak het niet per direct gedaan hoef te worden o.i.d. En als je vraagt wát ze gedaan hebben die avond, je een heel verslag kan krijgen.

    Maar ik kan je verzekeren, je hersens passen zich aan hoor, dusdanig dat je niet eens merkt dat je exactere vragen stelt... of exacter dingen verteld. Ook dat als je eens op een grijze manier je vraag stelt of iets verteld, je bij een zwart of wit antwoord, je snel het verhaal weer op de rit krijgt of duidelijkheid krijgt over en weer. Scheelt enorm veel verwijten en/of onbegrip over en weer.

    Maar ik zie bij mijn oudste dat hij dat grijze gebied van ons, die nuances weliswaar niet begrijpt (want hij is nog steeds de logica zoek), maar wel beseft dat dat een grijs gebied is, dus is er minder boosheid of onbegrip over. Hij past zich ook aan, (minder makkelijk dan wij ons kunnen aanpassen) ook al snapt hij de logica niet, hij snapt dat er bij ons iets anders werkt... (gelukkig wel, we kunnen ons niet continue aanpassen een beetje twee-richtingsverkeer is wel zo prettig).

    Succes met je minipc.

    Groetjes Puck

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig nieuwjaar, Stuiterbolletje!
    Ik ben niet zo van de techniek, dus ik kan je niet helpen met het toetsenbord-verhaal maar hoop dat het lukt!

    BeantwoordenVerwijderen