vrijdag 9 maart 2012

Viervoeter-ergernis

Er zijn regelmatige lezers van mijn blog die een viervoeter bezitten, dus ik zal proberen op mijn woorden te letten. Maar na diverse vervelende ontmoetingen met viervoeters tijdens mijn week wandelen en vanmorgen een viervoeter die bijna aan mijn broekspijp hing, ben ik het even helemaal zat.

Voor wandelaars (en in zekere mate ook voor fietsers), zijn er twee soorten viervoeters die voor stress, angst en ergernis zorgen.

De eerste categorie betreft de erfhonden die volledig onverwacht, luid blaffend om de hoek van een stal of huis aan komen sjezen. Je weet nooit of het beest op het erf blijft of dat het de openbare weg ook tot zijn eigendom rekent. Het is mij al een paar keer gebeurd dat zo'n hond mijn pad blokkeerde of, op de fiets, mijn kleding kapot trok. Ik besef wel degelijk dat de hond er niets aan kan doen en dat het meer een kwestie van foute (of geen) opvoeding door het baasje is. Ik kan echter niet van te voren weten of ik te maken heb met een wel of niet goed opgevoede hond. En het is voelt niet prettig als je op de openbare weg langs komt lopen en je wordt ineens geconfronteerd met een heftig blaffende herdershond zonder een baasje in zicht.

De tweede categorie honden zijn de honden die je tegenkomt met baasje erbij. Bijvoorbeeld tijdens een wandeling door het bos. Het geval van vanmorgen valt onder deze categorie. Ik word echt niet blij als ik op een bankje mijn brood zit te eten en ik ineens omringt word door 5 honden terwijl degene die ze uitlaat 5 meter verderop de longen uit haar lijf schreeuwt om de honden bij mij weg te krijgen. En het mij dan eigenlijk ook nog kwalijk neemt dat ze de controle over de honden kwijt was. 

Ander voorbeeld. Mijn wandeltempo is niet zo hoog dus er zijn snel mensen die mij achterop lopen en uiteindelijk mij inhalen. Ik snap dan echter niet dat die mensen, terwijl ze mij niet kennen, rustig hun hond voor zich uit laten lopen en ik ineens een snuffellende (en soms zelfs springende) hond om mij heen heb. Hetzelfde gebeurt trouwens ook als mensen met een hond mij tegemoet lopen.
En ook nu kan ik niet bepalen of ik te maken heb met een goed opgevoede hond die naar zijn baasje luistert of met een asociale hork die zijn hond niet onder controle heeft.

Mag ik voor wat betreft de laatste categorie honden een verzoek in dienen (niet alleen namens mij, maar namens heel veel wandelaars):

Wij hebben echt geen hekel aan honden en we gunnen zowel hond als baasje het genot van lekker vrij wandelen, zelfs op plaatsen waar dat niet is toegestaan. Maar doe ons een plezier en roep de hond bij je als je een tegenligger tegenkomt of als je iemand inhaalt. Laat hem tot aan het passeren netjes naast je lopen en geef hem daarna weer alle ruimte om van zijn vrijheid te genieten.

5 opmerkingen:

  1. Als hondenbezitster vind ik het niet vreemd wat je vraagt hoor! In mijn ogen "hoort" het zo ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh ja, dat herken ik! Kom je baasje met hond tegen en dan zit dat beest aan je intieme lichaamsdelen te ruiken en dan zegt het baasje doodleuk: '' Hij doet niks hoor.'' Nee! Dat zal ook wel niet, maar houd dat beest bij je ! Ik heb niks tegen honden, maar wel tegen baasjes die hun hond maar alles laten doen en hinderlijk gedrag niet corrigeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi, ik volg je nog steeds en ben benieuwd naar je wandelavonturen! Vroeg me af of ik weer in je bloglijst mag, nu ik weer regelmatig schrijf...
    Liefs van Eveline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind sowieso dat we moeten zorgen dat we geen last van elkaar hebben of t nou om honden gaat, kinderen, geluid of weet ik veel wat.
    Ik draaf daar dan best in door en ben iedere keer weer verbaasd dat anderen dan geen rekening met mij houden terwijl ik het wel altijd doe.
    Hoe vaak heb ik het niet meegemaakt dat een grote hond tegen mijn toen nog kleine nichtje sprong, dan viel ze op de grond en gelukkig zei ze dan; hij is blij om mij te zien maar hoeveel kinderen lopen zo een trauma op? trouwens ik vind grote honden ook eng hoor als ze zo op je aflopen vooral als je de koppen van hun baasjes ziet. Ik begrijp je dus helemaal. Oh een keer heel herg mijn hondje is gek op kinderen en die sprong zo een kinderwagen in. Kindje had er gelukkig niets van maar zat wel onder de modderpoten. moeder kwaad en ik begreep haar wel. schaamde me rot. fijn weekend en niet teveel piekeren he? liefs Hélène

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik had 2 honden, nu nog 1. En wat je vraagt hoort voor mij in de categorie 'vanzelfsprekend' thuis. Anderen moeten geen last hebben van mijn hond!

    BeantwoordenVerwijderen