zaterdag 24 december 2011

Gemengde gevoelens

Ik weet dat Man zaken nog wel eens anders wil verwoorden dan in werkelijkheid gebeurd is, dus misschien is een deel van dit verhaal niet helemaal zoals ik schrijf. En daardoor mijn gevoel niet helemaal correct. Ik weet echter ook dat bij anderen controleren wat er nu daadwerkelijk gezegd is, ook niks op zal leveren.

Een paar jaar geleden belde Man met Schoonpa om te vragen of hij en Schoonma zin hadden om voor de verjaardag van Schoonpa uit eten te gaan. Toen bleek dat de hele familie al uitgenodigd was om de verjaardag van Schoonpa te vieren (hij werd dat jaar 75), dat iedereen al kon, maar dat Man nog niet gevraagd was. Op zulke momenten word ik heel boos. Man heeft al het gevoel dat hij het niet waard is om van gehouden te worden en als dan je eigen ouders jou als sluitpost voor een verjaardag vragen is dan voor mij echt de druppel. Ik zie dan de teleurstelling over zijn gezicht glijden en hoe Man zijn best doet om de "schuld" bij zichzelf te zoeken. Meestal hebben dit soort acties tot gevolg dat ik het niet op kan brengen om dan "aardig en enthousiast" op verjaardag te gaan en dat ik mij druk door "plotseling" andere bezigheden te hebben.

Nu er dit jaar 3 familieleden van Man overleden zijn, spelen dit soort dingen weer. Man was aan het nadenken wat hij met Kerst zou willen: wel of niet iets met zijn vader en indien ja, waar. Krijgt hij ineens een telefoontje van Schoonpa: ik ben uitgenodigd door Nicht om daar eerste kerstdag te vieren en tweede kerstdag ga ik naar Oom en Tante. In principe was al toegezegd, maar als wij anders zouden willen dan...

Ik ben aan de ene kant heel blij. Wij vieren kerst al jaren samen (mede omdat Schoonfamilie eerste kerstdag altijd met vrienden vierden en mijn komst geen aanleiding was om daar verandering in aan te brengen). Ik vind het heel lekker om met kerst geen verplichtingen te hebben.
Aan de andere kant voelt het als het opzij zetten van de gevoelens van Man. De hele familie accepteert niet dat hij een persoonlijkheidsstoornis heeft en daarmee ontkennen ze eigenlijk dat hij is wie hij is. En dit soort acties helpt niet.

We maken er samen een gezellige dag van. We gaan met vegetarische erwtensoep voor de tv naar Ratatouille kijken. Man zal zijn gevoelens ten aanzien van de familie ver weggestopt hebben en ik zal af en toe pijn in mijn hart hebben dat degene van wie ik hou zo behandeld wordt door de mensen die zeggen om hem te geven.


En natuurlijk wens ik iedereen hele fijne dagen.

3 opmerkingen:

  1. Dat soort dingen zijn lastig.
    Ik hoop dat jullie samen een hele fijne kerst hebben en met elkaar genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oei wat lastig! Desondanks wens ik jullie een fijne kerst toe en veel rust!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat naar om te lezen hoe mensen met elkaar om kunnen gaan. Terwijl Liefde zoiets moois en eenvoudigs is, dringt dit soms maar moeilijk tot sommige mensen door.

    Ik ben blij te lezen dat Man zo'n lieve en begripvolle Vrouw heeft!

    En, ik ben óók blij dat jullie vegetarisch hebben gegeten met de Kerst :-)

    Hartelijks,

    Maartje

    BeantwoordenVerwijderen