vrijdag 23 september 2011

Het is zover!

In januari van dit jaar heb ik geblogd over mijn plan om meer structuur in mijn leven aan te brengen door te gaan trainen voor een wandelevenement op het laatste weekend van september. De bedoeling was om 2x 40km te gaan lopen. Vol goede moed (en frisse tegenzin) begon ik met het beginnersniveau om zo elke 8 weken een niveau hoger te komen, 5 dagen per week, minimaal 45min per dag.

Begin maart was de inschrijving geopend en schreef ik mij in voor 1x 40km en 1x 16km. De ervaren wandelaars in mijn omgeving hadden mij overtuigd dat mijn plannen toch iets te ambitieus waren. De plannen werden bijgesteld. In 2011 1x 40km en 1x 16km, in 2012 2x 40km en in 2013 een volledige Kennedymars (=80km). Je moet toch een doel in je leven hebben ;-). Mijn looptempo liep gestaag op van minder dan 4,5 km/uur naar bijna 6 km/uur. De weekenden waren zwaar omdat de te lopen afstanden steeds groter werden en daardoor flink veel tijd vraten. Qua afstand had ik er niet zoveel moeite mee.

En toen kwam ik bij het revalidatietraject terecht. Voor iemand met een chronisch energietekort was mijn schema wel erg zwaar. Het wandelen werd afgebouwd naar 0 en mijn beweging bestond alleen nog maar uit de trainingen (2x 1 uur) bij het centrum en 1x sportschool per week. De sportschool mocht ik doen vanwege de sociale contacten, niet om flink uit mijn dak te gaan. Een troost voor het centrum was dat ik daar ook geen helemaal geen energie voor had.

Op dit moment is mijn leven nog meer ingeperkt door de enorme hoeveelheden rust die ik in mijn dagelijks leven in moet plannen. In augustus begon de discussie in mijn hoofd: "als je verstandig bent, zeg je alles af". "Ja maar, ik heb al zoveel op moeten geven de afgelopen maanden, niet dit ook nog". Uiteindelijk kwam daar een compromis uit. Ik wandel wel, maar op beide dagen de kortste afstand en aanpassen was geen probleem.

Dus morgen en overmorgen loop ik met nog een heleboel anderen door de provincie, te genieten van alle activiteiten die in het kader van deze tocht onderweg georganiseerd worden. De meeste tochten die ik heb gelopen, waren gericht op prestatie, deze meer op gezelligheid. En daar ben ik wel erg blij om. Zaterdag heb ik van 11.00-20.00 uur de tijd om 25km te lopen en zondag heb ik van 10.30-19.00 uur de tijd om 16km te lopen.Dus er is ruimte genoeg om onderweg te rusten, rond te kijken en met anderen te kletsen. Volgens het journaal wordt het beide dagen mooi weer. En behalve de zekerheid dat ik volgend jaar wel in staat ben om de volledige tocht te lopen, is er niks wat ik meer zou willen wensen.

7 opmerkingen:

  1. Veel succes en plezier, ik zal aan je denken!

    Groet, Bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey meisje wat goed zeg. Wow. het lijkt mij zo gezellig zo een wandeltocht. Ik wens je heel vele plezier toe en het weer zit mee. en dank je wel voor altijd je lieve reacties.
    Nog even over je reactie over je man; als ik aan mijn ex vroeg om een nieuwe badkamer kreeg ik die maar als ik vroeg of hij een arm om me heen wilde slaan omdat ik zo bang was, ging hij vissen. Het heeft bij mij heel lang geduurd voor ik t besefte maar uiteindelijk was die badkamer maken ook een manier om zijn liefde te tonen. liefs en fijn weekend. zet m op. Hélène

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat je deze wandelingen dit weekend kunt maken. Gezelligheid vind ik persoonlijk fijner dat prestatiegericht lopen. Ik wens je fijne dagen!Gr. LZV

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw wat een stoer voornemen!
    Juist als dingen niet vaak kunnen is het extra genieten.
    Enjoy!

    ps kun je ipnummers inzien? (hint);)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prestatie! Ik wens je veel plezier.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb de 4daagse van Nijmegen een paar keer gelopen, en ondanks dat het een prestatie is, blijft vooral de gezelligheid je bij.
    Dus gaan voor gezelligheid lijkt me een hele mooie prestatie voor dit jaar, de rest komt later wel.
    Succes en plezier gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lopen voor de gezelligheid lijkt mij ook fijner dan voor de prestaties. Dan zou ik weer gestresst worden vrees ik, terwijl wandelen toch juist ontspannend is.

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen