vrijdag 10 februari 2012

Ik ben er toch niet blij mee

Het is half oktober 2011. Ik zit in de bus en lees op de monitor dat met ingang van 1 november de strippenkaart niet meer gebruikt kan worden. Het dringt op dat moment niet echt tot mij door. Ik gebruik de bus meestal om van de parkeerplaats aan de rand van de stad in de stad te komen en daar zijn speciale kaartjes voor in het leven geroepen.
Eind oktober dringt het wel tot mij door. Ik moet op 4 november naar Nijmegen en moet daarvoor met de bus van huis naar het station. Er zit niks anders op, ik moet een OV-chipkaart aanschaffen.

Alle berichtgeving over het kraken van de kaart en dergelijke zitten, hoewel soms al jaren geleden, nog vers in mijn geheugen. Ik ben dan ook blij verrast dat het aanschaffen van een anonieme OV-chipkaart niet eens erg moeilijk blijkt te zijn. Het enige wat iets van zoekwerk vereiste was het vinden van een plek waar een automaat stond waar die dingen te verkrijgen waren. Na de aankoop en het eerste gebruik, wat helemaal niet moeilijk bleek te zijn, zat er een positief blogje in mijn hoofd maar door allerlei andere zaken was het er niet van gekomen om erover te schrijven. Ook het bijladen van saldo bleek een fluitje van een cent te zijn.

Sinds die tijd ben ik ook het Pieterpad gaan lopen en maak ik vaker gebruik van het openbaar vervoer. Het is soms wat puzzelen om de meest efficiënte verbinding te vinden maar het lukt aardig. Met het lopen van het Pieterpad dient zich ook het eerste nadeel aan. Een strippenkaart is door meerdere personen tegelijkertijd te gebruiken en een OV-chipkaart niet. Dus toen Man besloot een dag mee te lopen, was er een probleem. Gelukkig heeft de maatschappij die hier in de regio het busvervoer in handen heeft daar een oplossing voor verzonnen: losse kaartjes die je bij de chauffeur kunt kopen. Ze zijn duurder dan als je de OV-chipkaart gebruikt maar voor incidenteel busgebruik zeer praktisch.

Vandaag liep ik echter tegen een ander probleem aan en dat heeft gemaakt dat ik toch niet blij ben met de OV-chipkaart. Ook vandaag stond een stukje Pieterpad op het programma. Auto op het parkeerterrein en daarna met de bus naar het station. De waarde op de kaart bedroeg ongeveer € 44,00. De trein naar Ommen zou rond de € 19,00 liggen. Om met de bus te kunnen reizen moet er minimaal € 10,00 op de kaart staan en voor de trein ligt dat bedrag op € 20,00. Saldo op de kaart € 44,00 -/- busreis station -/- treinreis Ommen, dan zou ik net boven de € 20,00 uitkomen. Maar in Hellendoorn zou ik ook weer met de bus moeten voordat ik in de trein zou stappen en ik wist niet hoeveel die treinreis zou bedragen. Daarna moet ik nog met de bus terug naar de auto. Er zat dus een kans in, dat ik in Nijverdal op de trein zou willen stappen en dat niet zou kunnen omdat er niet genoeg saldo op de kaart zou staan. Of ik zou de trein nog halen maar zou daarna geen saldo meer hebben voor de bus. Gelukkig had ik in de stad nog tijd over om mijn OV-chipkaart op te laden. Maar als ik met het openbaar vervoer reis, wil ik mij niet druk hoeven te maken over dit soort rampscenario's en mij niet bezig te houden met het maken van allerlei rekensommetjes.

Ik weet dat ik kan kiezen voor een persoonlijke OV-chipkaart, dan wordt mijn saldo automatisch aangevuld. Omdat ik echter zo weinig gebruik maak van het openbaar vervoer (daarvoor zijn de verbindingen hier te slecht) en de kans groot is dat ik na mijn voettocht voorlopig niet meer met de bus of trein ga, heb ik niet veel aan een persoonlijke OV-chipkaart. We maken hier geen gebruik van allerlei kortingsregelingen, abonnementen en dergelijke.
In eerste instantie was ik positief maar nu vind ik de OV-chipkaart toch niet zo handig meer. Ik ben benieuwd wat jullie vinden.

4 opmerkingen:

  1. Ik reis op een anonieme door Utrecht, en voor de stadsbus geldt geen minimum, dan kan het dus helemaal op... Vind ik wel fijn! Ik zou het dus nog eens checken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb er nog geen ervaring mee maar als ik zo her en der de problemen met de kaart lees lijkt het me een crime.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier in zuid limburg reis ik nog maar zelden met de trein. Reden hiervoor is onder andere de ovchipkaart en negatieve marktwerkingeffecten. Als ik van Maastricht Randwijck naar Reuver wil bijvoorbeeld. Moet ik eerst inchecken bij een NStrein, in Roermond uitstappen en uitchecken bij de NS, inchecken bij de Veolia en in Reuver weer uitstappen en uitchecken bij de Veolia! Laatste keer dat ik dit traject volgde had ik ruim 27 euro op mijn anonieme chipkaart, in principe ruimvoldoende voor retourkaartje op dit traject. Maar vanwege het verplicht wisselen tussen de bedrijven kreeg ik problemen. Ik was op de terugweg van Reuver naar Maastricht (van Reuver tot Roermond is Veolia) en wilde inchecken bij de Nspaal voor het laatste stuk naar Maastricht (dit kostte vroeger 7 euro zoveel) en dit ging niet want saldo te laag??!!?? Ik hou d ekaart nog eens voor de Veolia paal en die zegt saldo 13,75, ruim voldoende dus om mijn gewenste traject af te leggen. Ik naar een conducteur (gelukkig had ik tien minuten overstaptijd, anders heb je dus echt een probleem) zegt ie doodleuk, ja mevrouwtje u weet toch dat je minimaal 20 euro op de kaart moet hebben staan om met de NS te mogen reizen. Dus toen moest ik op zoek naar een oplaadpunt en er 20 euro bijzetten, waardoor het saldo op mijn kaart inmiddels 33,75 bedroeg terwijl ik maar voor 7 euro zoveel wilde reizen.
    Aangezien ik sinds die tijd (ruim 3 maanden geleden) niet meer met de trein ben geweets vind ik het echt een belachelijk systeem, ik denk dat oudere mensen er echt helemaal niet meer wijs uit worden bijvoorbeeld.
    En in de steden als A'dam wordt heeeel veel geld verdiend door het vergeten uit te checken in trams etc. Dan gaat gewoon het volledig trajecttarief ervan af.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @mevr. Snoeshaan: elke bus-/treinonderneming mag zijn eigen limieten vaststellen. Dus dan heb je in Utrecht mazzel dat ze daar niet zo moeilijk doen.

    @anoniem: ik kan me je frustratie helemaal indenken en ik dank je bij deze alvast voor de gegeven informatie. In april loop ik het laatste stuk van het Pieterpad en nu kan ik er alvast rekening mee houden dat de kans erin zit dat het niet soepel zal lopen.

    @Bloem: de aankoop en het gebruik in het algemeen vallen best mee, als je tenminste niet vergeet uit te checken. Je moet alleen heel goed van te voren nadenken hoeveel saldo op de kaart staat, voor hoeveel je gaat reizen en dan van te voren een oplaadpunt regelen. En daar gaat het nog wel eens mis (zie ook verhaal van anoniem).

    BeantwoordenVerwijderen