zaterdag 25 februari 2012

Voorraadkast leegeten

De combinatie van  Man die tijdens mijn afwezigheid geen boodschappen heeft gedaan en de opmerking van Valhalla maakten dat er ineens iets tot mij doordrong.
Er ligt een lijst van zaken die ik voor vertrek moet regelen en, indien nodig, ook met Man moet afspreken. Daar staat niets over eten kopen en koken op. Man is echter geen keukenprins en de kans dat hij tijdens mijn afwezigheid bonen, linzen, bloem en dergelijke zal gebruiken is te verwaarlozen. Wil ik bij thuiskomst niet de halve voorraadkast weg moeten gooien, dan zal ik van te voren zelf een deel van de inhoud van de voorraadkast in de maaltijden moeten verwerken.

Gisteravond hebben Man en ik zowel het keukenkastje met etenswaren en de voorraadkast volledig leeggehaald. Alles wat ruim houdbaar was tot na mijn terugkomst kon zonder probleem weer de kast in. Dat scheelde toch 1 kilo gedroogde grote witte bonen, 500gram spätzle en nog wat andere kleine dingetjes. De blikken en potten gaan ook wel op als Man alleen voor zijn eten moet zorgen. En ik gebruik daar de komende tijd ook nog wel het een en ander van.

De afdeling snoep en zoutjes viel ook mee. Het enige wat over datum was, waren de chips dus die hebben we maar direct opgegeten. Alleen de chocoladerozijnen en graanrepen moeten voor vertrek echt op. Dat gaat wel lukken. De rest kan blijven liggen totdat ik terugkom. Niet dat Man er niet van mag eten, maar hij doet dat nooit.

Hoewel we al jaren aangebroken pakken en zakken in het keukenkastje stoppen, heeft Man toen ik er niet was een nieuwe zak rozijnen en een nieuwe zak cashewnoten open gemaakt. Daar hebben we nu twee opengemaakte zakken van. Die moeten voor vertrek toch wel op, anders zijn ze niet lekker meer.
En wat heel duidelijk van te voren opgemaakt moet worden zijn de verschillende soorten meel die in het keukenkastje staat: havervlokken, volkorenmeel, roggemeel, polenta en sojameel. Hetzelfde geldt voor de kokosrasp en het amandelschaafsel.


Eigenlijk was ik best tevreden. In mijn kasten liggen weinig overbodige zaken en dingen die over datum zijn. Als ik niet voor bijna een half jaar weg zou gaan dan was het ook niet nodig om de kasten leeg te eten. Ik ben best tevreden met mijzelf.

2 opmerkingen:

  1. Goed zo! Wat gaat je man eigenlijk eten in de tijd dat jij er niet bent? :D Volgens mij is het trouwens typisch voor mannen, mijn opa's eten / aten ook nooit wat als de oma in het ziekenhuis ligt / lag. Nou ja, een boterham misschien maar iets anders moet toch echt voor ze gemaakt worden :)

    BeantwoordenVerwijderen